استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

هدیه ها و یادبودهای بله برون

هدیه ها و یادبودهای بله برون
معمولا در جشن‌های نامزدی یا عروسی و حتی گاهی بله‌برون، عروس و داماد هدایایی تحت عنوان «نقل یادبود» به مهمانان جشن خود هدیه می‌دهند که نمادی از شیرین‌کامی است و در عین حال هدیه‌ای است که جنبه یادگاری دارد و معمولا مهمانان آن را به عنوان یادگاری نزد خود نگه می‌دارند. عروس و داماد در عین حال با دادن نقل یادبود از مهمانان بابت حضور و همراهی در شادی پیوند خود قدردانی و تشکر می‌کنند.






به گزارش دوشیزه به نقل از جام جم ؛ مهم‌ترین نکته در تهیه نقل یادبود این است که سعی کنید این هدیه را در نهایت زیبایی و خلاقیت تهیه ‌کنید. گاهی می‌توان با صرف هزینه اندک، ولی با استفاده از سلیقه و وقت بیشتر یادبودی زیبا تهیه کرد و صرف پرداخت هزینه گزاف برای تهیه نقل یادبود دلیلی بر ویژه بودن هدیه شما نیست. سعی کنید نقل یادبودی که تهیه می‌کنید از لحاظ ظاهر و کیفیت در سطح مطلوبی باشد تا مهمانان راغب به حفظ آن برای زمانی طولانی باشند.

درمورد تعداد یادبودهایی که باید تهیه کنید. باید گفت معمولا برای هر خانواده یک عدد نقل یادبود در نظر گرفته می‌شود که در جشن نامزدی یا عروسی پس از حضور تمام مدعوین توسط عروس بین مهمانان توزیع می‌شود. گاهی عروس و داماد علاقه‌مند به مدل خاصی از یادبود هستند که به جهت هزینه گزاف آن قادر نیستند به تعداد همه مهمانان آن را تهیه کنند. در این صورت می‌توانند نقل یادبود را تهیه و در مراسم عقد سر سفره عقد بگذارند، ولی یادبود‌ها را درروز پاتختی که معمولا افراد کمتر و با نسبت نزدیک‌تر حضور دارند، توزیع کنند یا تمایل دارند تنها به اقوام و دوستان نزدیک این یادبود را بدهند که در این صورت نیزمی‌توانند هنگام برگزاری مراسم عقد، زمانی که اقوام و دوستان هدیه خود را به عروس و داماد می‌دهند آنها نیز یادبود خود را به عنوان تشکر به ایشان تقدیم کنند. این هفته به آموزش چند مدل از نقل‌های یادبود خواهیم پرداخت.

1‌ـ‌ برای تهیه ساده‌ترین نقل یادبود کافی است تورهای معمولی یا ارگانزا ـ که امروزه به شکل‌های اکلیلی یا طرحدار و ساده موجود است ـ را تهیه کنید و به شکل دایره به قطر 20‌سانتی‌متر ببرید. داخل تور را مقداری نقل دراژه یا هرنوع دیگر نقل که علاقه‌مند هستید، بگذارید. تور را کاملا جمع کنید و با یک روبان به رنگ دلخواه گره و پاپیون بزنید. روی پاپیون را گل‌های ریز و هماهنگ با رنگ روبان با چسب بچسبانید.

2‌ـ‌ امروزه قندهای مکعب‌شکل با ابعاد گوناگون در بازار موجود است. می‌توانید از اندازه‌های سه تا ده سانتی‌متر بنا به سلیقه خود استفاده کنید. دو یا چند مدل گل یا شاخک‌های تزئینی با اندازه‌های مختلف تهیه کنید و با استفاده از چسب حرارتی آنها را روی سطح قند بچسبانید. برای این کار، گل اصلی و درشت کار را مطابق با رنگ دلخواهی که در نظر دارید انتخاب کنید. گل‌های ریسه‌ای برای گل اصلی مناسب نیستند. بقیه گل‌ها و تزئینات باید رنگ اصلی کار شما را تکمیل کنند.

برای چسباندن نیز ابتدا گل اصلی را بچسبانید سپس با روبان و سایر گل‌ها روی قند را پوشش دهید. نقل‌های درشت (دراژه) را لابه‌لای گل‌ها بچسبانید. از مروارید یا دانه‌های کریستالی نیز می‌توانید در لابه‌لای گل‌ها استفاده کنید.

3‌ـ‌ نقل‌های دراژه سفید را دانه‌دانه داخل تور (با رنگ دلخواه) قرار دهید. تور را محکم روی نقل بکشید و با یک سیم نازک ده سانتی‌متری محکم ببندید. سپس روی سیم را نوار گاترین متناسب با رنگ خود ببندید. پس از این‌که حدود 10 تا 15 عدد از این نقل‌ها را آماده کردید، نقل‌ها را با استفاده از سیم به شکل انگور به هم بتابانید و در آخر برگ سبز و سیم روکش‌دار بلندی به انگور اضافه کنید. کل سیم‌ها را نوار گاترین ببندید. سیم روکش‌دار را به دور یک لوله باریک مثل خودکار بپیچید تا حالت فنری پیدا کند. به ساقه انگور برای تزیین پاپیون را گره و پاپیون بزنید.

4‌ـ‌ از گل‌های مصنوعی مانند رز ـ که ساقه نسبتا بلندی دارند ـ می‌توانید استفاده کنید یا گل‌هایی که ساقه کوتاه دارند را به ساقه‌های آماده که در بازار موجود است با کمک چسب یا سیم متصل کنید و دور آن را نوار گاترین سبز ببندید. اگر در ساخت گل نیز مهارت دارید، می‌توانید از انواع گل‌های چینی یا بلندر استفاده کنید. وسط ساقه را با دو یا چند روبان هماهنگ گره و پاپیون بزنید و روی آن را یک‌عدد نقل دراژه و یک دانه چشم نظر بچسبانید.

5‌ ـ‌ می‌توانید از ظروف سفالی کوچک که به وفور یافت می‌شود، استفاده کنید. با استفاده از اسپری رنگ آنها را به رنگ دلخواه اسپری کنید. اگر بعد از خشک‌شدن ظرف سفالی کاملا با رنگ پوشش پیدا نکرده بود مجدد آن را اسپری کنید. نقل‌های دراژه را به تعداد دلخواه در تور بپیچید و با گل‌های ریز داخل سفال بچسبانید. مروارید یا دانه‌های کریستالی رنگی را با چسب به نخ‌های نایلونی نامرئی بچسبانید و در وسط کار ثابت کنید.

6‌ ـ‌ از شیشه‌های بلوری دردار کوچک استفاده کنید یک گل درشت به رنگ اصلی و دلخواه خود انتخاب کنید و با غنچه و شاخک‌های خیلی کمی که استفاده می‌کنید در وسط ظرف بچسبانید. اطراف گل را کمی پوشال‌های زرورقی بریزید به شکلی که فقط فضای خالی اطراف گل را کمی پوشش دهد و روی آن را دانه‌های نقل و مروارید بریزید. روی دسته را روبانی همرنگ گل اصلی ببندید.

7‌ـ‌ جعبه‌های مکعب مربع با ابعاد شش سانتی‌متر را طبق آموزش قبل آماده کنید و داخل آن مقداری پوشال بریزید و روی آنها چند دراژه قرار دهید. برای تزیین روی جعبه از دانه‌های کریستالی استفاده کنید. سه عدد سیم به طول 20سانتی‌متر ببرید و اولین دانه کریستالی را در وسط یکی از سیم‌ها قرار دهید و دو طرف سیم را تا حدود یک سانتی‌متر پایین‌‌تر به هم بتابانید.

سپس یک دانه کریستالی دیگر را داخل یکی از سیم‌ها بکنید و آن را با همان سیم بتابانید. حالا دو سیم اصلی را تا یک سانت پایین‌تر به هم بپیچانید و حالا دانه کریستالی بعدی را در سیم دوم قرار دهید. به این صورت، کریستال‌ها با فاصله از هم و قرینه یکدیگر قرار می‌گیرند. سه عدد سیم را به این شکل آماده کنید و در آخر از یک کریستال بزرگ‌تر به شکل گل استفاده کنید وهمه را به هم وصل کنید به شکلی که گل در وسط قرار بگیرد. کریستال‌ها را روی جعبه بچسبانید.

8‌ ـ‌ از توپ‌های پینگ‌پنگ استفاده کنید. برای شروع دانه اول یک رشته مروارید با سایز متوسط را در پایین توپ بچسبانید سپس لایه‌لایه چسب بزنید و مرواریدها را بچسبانید. دقت کنید مرواریدها از بند بیرون نریزند. کل توپ را پوشش دهید تا جایی که فقط یک ردیف دیگر باقی بماند. یک روبان به اندازه هشت سانت ببرید، دو سرآن را به هم بچسبانید تا به شکل حلقه دربیاید، سپس در وسط قسمت خالی توپ بچسبانید تا حالت دسته پیدا کند. قسمت‌های خالی باقیمانده را با گل‌های ریز و روبان‌های پایپون زده شده پر کنید. یک نقل دراژه را در بین دسته روی توپ بچسبانید.

9‌ـ‌ می‌توانید جعبه‌های طلقی تهیه کنید یا خودتان طلق‌های متری را بخرید و جعبه بسازید. دقت کنید ساخت جعبه‌های طلقی متفاوت است هنگام تا‌زدن طلق با یک وسیله که نوک نسبتا تیزی دارد ابتدا خط تا را بکشید و بعد به آرامی تا بزنید تا تای شما بدون ترک‌خوردگی و مات‌شدگی انجام شود. داخل جعبه را با نقل دراژه پر کنید و درب طلق را ببندید. دو عدد روبان یک سانت از دو طرف جعبه به سمت بالای طلق بیاورید و بچسبانید. یک عدد گل متوسط با کمی برگ و یک پاپیون کوچک روی در بچسبانید. به جای نقل داخل طلق می‌توانید از لیوان‌های کوچک استفاده کنید. دورتا دور لبه لیوان را مروارید‌هایی که یک طرف آن تخت است یا نگین‌های رنگی بچسبانید و یک شمع کوچک داخل لیوان قرار دهید. لیوان را در جعبه طلق قرار دهید و روی در کنار گل یکی دو عدد نقل بچسبانید.

10‌ـ‌ از فال حافظ نیز می‌توانید استفاده کنید. این مدل یادبود برای مراسم بله‌برون نیز بسیار مناسب است. کتاب‌های حافظ در ابعاد کوچک تهیه کنید. از دانه‌های کریستالی با اشکال گل و برگ و اشکی و... استفاده کنید. دو سه شاخه را با کریستال‌های ریزتر طبق دستور بالا آماده کنید. گل‌های درشت کریستال را در وسط سیم ثابت کنید وتمام طول دو رشته‌سیم را کاملا به هم بتابانید. سپس منجوق داخل سیم کنید. ساقه‌های منجوقی را به شکل فنری دربیاورید ساقه‌ها را به هم وصل کنید و با روبان‌های گوناگون که پاپیون زده‌اید روی جلد حافظ بچسبانید. بهتر است به جای نقل از تکه کوچکی نبات در روی پاپیون‌ها استفاده کنید، چرا که با حافظ هماهنگی بیشتری دارد.



تاریخ درج: 1395/07/12
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله هدیه ها و یادبودهای بله برون از مجموع 0 امتیاز