استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

طراح خاص ترین کیک های عقد و عروسی در ایران

طراح خاص ترین کیک های عقد و عروسی در ایران
طرح‌های جالب و هیجان انگیزی که این روزها روی کیک‌های تولد و عروسی‌ها می‌بینید، همان دکوراتوری کیک است. خمیر فوندانت، گل‌های شکری و طعم‌های مختلف دست به دست هم می‌دهند و کیکی با تصویری که شما می‌خواهید می‌سازند؛ شخصیت‌های کارتون‌های مشهور، لباس و کیف و کفش و...















به گزارش دوشیزه به نقل از ایران ، کمانگر حدود 2 سالی است که کار با خمیر فوندانت و طراحی کیک‌ها را در کارگاهش آغاز کرده و حالا به شهرت رسیده است. هرچند همه چیز به راحتی همین جمله ای که خواندید نبوده و او سال‌ها تجربه و ‌آزمون و خطا را پشت سرگذاشته است و البته عشق و علاقه خاص به کیک و شیرینی که هنوز هم پشتوانه کارش است. او می‌گوید: «از 6-5 سالگی به آشپزی و بخصوص پختن شیرینی و کیک علاقه داشتم و همیشه در آشپزخانه به مادرم کمک می‌کردم.

 کلاس اول و دوم دبستان یواشکی چیزهایی مثل فرنی و شیربرنج می‌پختم تا اینکه برای نخستین بار و زمانی که کلاس سوم ابتدایی بودم کیک مربایی پختم. تجربه ای نداشتم اما همه تشویقم کردند و مادرم به عنوان جایزه برایم یک همزن خرید تا برای زدن مواد کیک کمتر اذیت شوم، چون آن زمان موادی مثل خامه قنادی به این راحتی در دسترس نبود و باید مواد را بسیار هم می‌زدیم تا چیزی که می‌خواستیم به دست آید. هر چه بیشتر پیش رفتم تجربه هایم در زمینه پخت شیرینی بیشتر شد و همراه مادرم شیرینی‌های عید را درست می‌کردم. به دلیل علاقه به شیرینی پزی و هنرهای دستی دیگر دوست داشتم به هنرستان بروم اما به دلیل مخالفت‌ها، تصمیم گرفتم رشته نرم افزار کامپیوتر بخوانم ولی در واقع علاقه اصلی‌ام؛ یعنی شیرینی پزی و پخت کیک را پیگیری کردم تا وقتی که ازدواج کردم.»

همسر لیلا کمانگر قناد است او پس از ازدواج با حضور در کارگاه‌های قنادی تجربه بیشتری پیدا کرد و با فوت و فن‌ها و ریزه کاری‌های کار شیرینی پزی به عنوان یک شغل بیشتر آشنا شد.البته کمانگر علاقه داشت کارش را به شیوه متفاوت ادامه دهد و به همین دلیل دوره‌های مختلفی را گذراند:«یک سال پیش دوره گل‌های شکری را زیرنظر استادی که از آلمان به ترکیه آمده بودند، دیدم. بعد هم یک دوره کیک‌های حرفه‌ای؛ یعنی 40 سانتیمتر به بالا دیدم که برای پیشرفت کارم خیلی تأثیرگذار بود.»

 از شخصیت‌های کارتونی تا لباس عروس
این روزها خمیر فوندانت برای تزئین کیک‌های مختلف طرفداران زیادی دارد.طعم‌های متنوع آن و انعطاف پذیری‌اش برای ساخت شکل‌های مختلف دلیل اصلی این طرفدار است. البته کمانگر می‌گوید فوندانتی که ما در ایران می‌بینیم کمی تغییر کرده و با ذائقه ما ایرانی‌ها به اصطلاح بومی شده است:«مردم در شبکه‌های اجتماعی با فوندانت آشنا شده بودند و برایشان جالب بود اما طرز ساخت آن در ایران و خارج کمی با هم متفاوت است. 

آنها از خامه گیاهی و کرم استفاده می‌کنند اما خمیرهای ما متفاوت است و از خامه بیشتری استفاده می‌کنیم.حتی تزئینات هم متفاوت است. طراحی خوب و زیبای کیک و خوراکی‌های دیگر مثل شیرینی و دسر اشتها برانگیز است و حس خوبی را منتقل می‌کند. به همین دلیل هم دکور کیک اهمیت بیشتری برای مردم پیدا کرده و به آن توجه می‌کنند. اوایل خمیر را خودم درست می‌کردم که بسیار زمانبر بود. اما الان کارخانه‌های حرفه‌ای در ایران این خمیر را تولید می‌کنند که مزه و کیفیت بهتری دارد و کار سریع تر پیش می‌رود. اما هنوز هم عروسک‌ها را با خمیری که خودم تهیه می‌کنم درست می‌کنم.»

لیلا کمانگر کیک هایش را در کارگاهش درست می‌کند. سفارش‌ها بسیار زیادند و کار درست کردن کیک‌ها زمان بر. به گفته او استقبال مردم از این نوع کیک بسیار خوب بوده، چون امروزه مردم بیشتر به ظاهر کیک اهمیت می‌دهند و دیگر شکل سنتی و همیشگی کیک برایشان چندان جذاب نیست. از طرفی با فوندانت می‌شود طعم کیک را تغییر داد و تنوع بیشتری ایجاد کرد.

طرح‌های متنوعی که فوندانت برای کیک درست می‌کند مهمترین دلیل این علاقه مردم است. کمانگر می‌گوید:«طرح‌هایی که پیش از این برای کیک‌ها داده می‌شد تکراری شده و تنوع چندانی ندارند. اما با دکور کیک شما می‌توانید کیک متفاوت و منحصر به فردی داشته باشید یا دیگران را غافلگیر کنید. طرح‌ها هم بسیار متنوع هستند اما برای کیک‌های تولد دخترها معمولا طرح‌های کارتون‌هایی مثل فروزن و پسرها شخصیت بن‌تن را سفارش می‌دهند. بیشتر کیک‌های تولد شخصیتی هستند و چون نمی‌شود با خامه این شخصیت‌ها را درست کرد، مردم سراغ دکور کیک و فوندانت می‌آیند. برای مراسم عروسی هم معمولاً کیک‌ها طوری طراحی می‌شوند که با لباس عروس ست می‌شوند.»

خیلی‌ها طرح خاصی مدنظرشان هست و می‌خواهند همان کیک را تحویل بگیرند اما بعضی‌ها هم کار طراحی را می‌سپارند به کمانگر و اینجاست که ایده‌پردازی آغاز می‌شود.به گفته خودش ایده‌ها خودشان جور می‌شوند هرچند سؤالاتی هم که درباره علایق صاحب کیک می‌پرسند مهم است. با پرسیدن شغل، ورزش مورد علاقه و... طرحی که باید روی کیک زده شود بیشتر مشخص می‌شود و چون معمولاً خانواده و دوستان می‌خواهند شخص را غافلگیر کنند، این طرح‌هایی که مطابق با شخصیت و علایق فرد روی کیک زده می‌شود او را شگفت زده می‌کند.

کمانگر به نقاشی روی فوندانت علاقه زیادی دارد و اگر طرحی فضای کار داشته باشد،با رنگ‌های خوراکی روی این خمیرها نقاشی کرده و طرح جدید و متفاوتی می‌زند. مدال بین المللی با اما و اگرفوندانت تنها تخصص کمانگر نیست. او گلسازی برای کیک و تهیه کیک‌های ضد جاذبه را هم یاد گرفته است. کیک‌های ضد جاذبه از آن طرح‌های عجیب هستند که به نظر می‌رسد تزئینات کیک روی هوا سوار شده‌اند و نه کیک! کمانگر دوره ویژه‌ای برای تهیه این کیک‌ها دیده و از همین جا هم کلید شرکت در مسابقه دکوراتوری کیک برایش زده شده که نخستین مدال ایران و خودش را همراه داشته است.

او می‌گوید:«در یکی از دوره‌هایی که در ترکیه برای کیک‌ها گذراندم، با یکی از استادان خانم آشنا شدم. او به من اطلاع داد که قرار است مسابقه‌ای بین المللی برگزار شود و من هم تصمیم گرفتم شرکت کنم و ثبت‌نام کردم. مسابقات دکوراتوری کیک بین‌المللی بود و بهمن ماه در ترکیه برگزار شد.این مسابقه در سطح جهان بسیار معتبر است و هرسال برگزار می‌شود و من در چهاردهمین دوره آن شرکت کردم. من در بخش‌های کیک عروسی، کیک سه بعدی، گل‌های شکری و مینیاتور شرکت کردم. 

برای کیک سه بعدی طرح یک خانم پرستار را زدم و برای مینیاتور که در ابعاد 15 در 15 سانتیمتر وسایل کوچکی با فوندانت باید تهیه می‌شد، یک خانم با مزون لباس را کار کردم که همه خوراکی بودند و همه چیز باید بسیار ریز و ظریف کار می‌شد. کار من بسیار مورد توجه قرار گرفت و عکس کیک و کارهایم مدام پخش می‌شد و بسیار امیدوار بودم به گرفتن جایزه برتر.البته کارم بسیار سخت بود. مینیاتور را در ایران درست کردم و بردم اما کیک عروسی و سه بعدی را در هتل با امکانات محدود درست کردم حتی نور مناسب نداشتم و با نور گوشی تلفن همراهم دکور کیک‌ها را انجام دادم. مسیر هتل تا محل مسابقه هم طولانی بود و به سختی این کیک‌ها را به شکلی به مسابقه رساندیم که آسیب نبینند و خراب نشوند.»

با اینکه لیلا کمانگر توانست در این مسابقات مدال برنز برای کیک عروسی که طراحی کرده بود به دست آورد اما معتقد است در حقش ناداوری شده و اعتراضش را هم پیگیری کرده است. او می‌گوید:«داورها فرانسوی بودند و قرار بود مدال‌های ما در بسته‌های محرمانه به ما تحویل داده شود. در اتاق جوایز باز بود و من نوعی دستپاچگی بین اعضای هیأت داوران و مسئولان برگزاری مسابقات دیدم و متوجه شدم چند لوح را پاره کردند و لوح‌های جدید چاپ می‌کنند. جوایز من با توجه به امتیازاتم 3 مدال طلا و یک نقره بود

 اما وقتی مرا برای اهدای جوایزم صدا کردند متوجه شدم یک مدال برنز برای طراحی کیک عروسی و سه رتبه چهارمی در رشته‌های دیگر گرفته ام. اعتراض کردم و حتی با مسئول ترکیه‌ای مسابقات هم صحبت کردم اما اهمیتی داده نشد و گفتند ما علاوه بر داوران فرانسوی خودمان هم داور داریم و داوران ما به نظر داوران فرانسوی و امتیازاتی که به شما دادند معترض شدند.من تصمیم گرفتم اعتراضم را جدی تر پیگیری کنم. یکی از نشانه‌هایی که مرا مطمئن می‌کند ناداوری انجام شده این است که روی دو حکم من نام یک رشته چاپ شده در صورتی که دو رشته متفاوت بوده و این نشان از عجله آنها برای چاپ حکم جدید دارد.» اما حضور در فستیوالی که شرکت کنندگانی از کشورهایی چون استرالیا، کره و ژاپن داشته است، تجربه بسیار خوبی برایش بوده و استقبال‌ها از کارش او را دلگرم کرده است و امیدوار است بتواند روزی کارش را به صورت بین‌المللی ادامه دهد.

با اینکه همسر کمانگر قناد است، او کارش را در مسیر متفاوتی ادامه می‌دهد و کارگاه اختصاصی کیک فوندانت و دسر و شیرینی‌های خاص تأسیس کرده و همان جا فعالیت می‌کند.البته برای چیزهایی مثل خرید وسایل با هم مشورت می‌کنند اما به گفته کمانگر طراحی کیک و فوندانت به نسبت قنادی و شیرینی پزی صنعتی کاری زنانه تر است.

مادرش که از ابتدا مشوق او بوده هنوز هم همراهی‌اش می‌کند. اما بزرگترین مشوق لیلا کمانگر اکنون دختر 9 ساله‌اش است. ژاسمین که مانند مادرش به کیک و شیرینی علاقه زیادی دارد و نخستین کسی است که معمولاً کارهای مادرش را می‌بیند و آنها را تشویق می‌کند و مادر به این تشویق‌ها دلگرم و امیدوار می‌شود.

مردم و سفارش دهندگان از طریق یکدیگر و صفحه کارگاه کمانگر در اینستاگرام آنها را پیدا می‌کنند و سفارش می‌دهند و ژاسمین در بسیاری از مراحل آماده‌سازی کیک‌ها همراه مادرش است. آماده کردن کیک‌ها معمولاً سه روز طول می‌کشد و اگر مرحله طراحی و ایده پردازی را هم حساب کنید گاهی تا یک هفته یا حتی 10 روز زمان می‌برد. مراحل آماده شدن کیک را از زبان کمانگر بخوانید که می‌گوید:«کیک پخته می‌شود و بعد با طعمی که مشتری می‌خواهد و انتخاب کرده پوشانده و بعد به یخچال منتقل می‌شود. بعد گاناش روی آن کشیده می‌شود که ترکیب شکلات و خامه است که اروپایی‌ها به آن خیلی علاقه دارند. بعد شارپیج می‌شود؛ یعنی لبه‌های کیک صاف و تیز می‌شود تا افتادگی نداشته باشد. بعد دوباره در یخچال می‌گذاریم که بهتر است یک شب در یخچال بماند و بعد فوندانت و تزئینات آن گذاشته می‌شود. کیک‌هایی که تاج یا گل دارند زمان و زحمت بیشتری هم می‌برند.» به دلیل همین کار زیاد و البته گرانی خمیر فوندانت، شکلات و فیلینگ‌ها، کیک‌های طراحی شده نسبت به کیک‌های معمولی گران تر هستند و قیمت شان از کیلویی 50 هزار تومان به بالا آغاز می‌شود.

کمانگر دوره‌های آموزشی فوندانت، گلسازی و کیک‌های ضد جاذبه هم برگزار می‌کند تا کسانی که به این کار علاقه دارند راه و رسمش را یاد بگیرند. او می‌گوید:«درست کردن این کیک‌ها در خانه اصلاً کار سختی نیست و اگر کسی علاقه و ابزار را داشته باشد راحت می‌تواند برای خودش و خانواده‌اش کیک طراحی کند.»

او آنقدر به این کار علاقه داشته و دارد که برایش سختی خاصی نداشته و می‌گوید:«این کار به نظرم خیلی شیرین است و واقعاً از کارم لذتی می‌برم. هنوز از دیدن کیک‌هایی که طراحی می‌کنم ذوق می‌کنم.با اینکه بسیار سخت است و ما در واقع تعطیلی نداریم و همیشه سفارش هست اما وقتی کار می‌کنم به هیچ چیز فکر نمی‌کنم و همین ‌آرامم می‌کند.

 وقتی کار ندارم انگار چیزی کم دارم و حتی گاهی وقتی سفارش ندارم در خانه با همراهی دخترم کیک یا شیرینی می‌پزم و خودم را سرگرم می‌کنم.» لیلا کمانگر معتقد است که قدرت ریسک و اراده‌اش تا به حال او را به جلو برده و می‌گوید:«قدرت ریسک‌پذیری من خیلی زیاد است. نه فقط در درست کردن کیک که در هر کاری. اگر اراده کنم، می‌گویم من این کار را انجام می‌دهم و همین اتفاق هم می‌افتد. شاید هم تجربه ای نداشته باشم اما پیش می‌روم و امتحان می‌کنم از کودکی هم همین خصلت را داشتم و وقتی مادرم خانه نبود لباس می‌دوختم و خیاطی می‌کردم.نخستین لباس را دوم دبستان برای دختر دایی‌ام یواشکی دوختم.»

 او با وجود مشغله و کار زیاد و مسئولیت خانه، به دلیل علاقه‌اش هنوز هم دنبال کارهای دستی است و هم خیاطی می‌کند و هم بافتنی می‌بافد. بخصوص برای دخترش ژاسمین.  رؤیاهای لیلا کمانگر همین جا به پایان نرسیده و آرزوی بزرگتری دارد؛ راه‌اندازی فروشگاه ویژه کیک و به اصطلاح بوتیک کیک تا در آنجا فقط کیک و بخصوص کیک‌های خاص عرضه شود و بتواند کارش را حرفه ای تر و جدی تر از حالا پیگیری کند.  سقف رؤیاهای لیلا کمانگر و اراده‌اش بلندتر از این حرف‌هاست!

تاریخ درج: 1395/07/04
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید: