استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

ازدواج غیابی پیامبر

ازدواج غیابی پیامبر

یکی از مسلّمات تاریخی که روایات متواتر و قطعی بلکه آیات بر آن گواهی می دهد، ازدواج های متعدد پیامبر(ص) است. با پذیرش این حقیقت مسلّم تاریخی، پرسش اساسی و مهم در باره فلسفه این ازدواج هاست.

ازدواج غیابی؛ سنت یا بدعت!؟ دوشیزه به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه روضه نیوز؛یکی از مسلمات تاریخی که روایات متواتر و قطعی بلکه آیات بر آن گواهی می دهد، ازدواج های متعدد پیامبر(ص) است. با پذیرش این حقیقت مسلم تاریخی، پرسش اساسی و مهم در باره فلسفه این ازدواج هاست. این که سر تعدد زوجات نبی اعظم چیست، پرسشی است که از سال ها پیش مورد توجه عده ای از مورخان و اندیشوران قرار گرفته است، حتی عده ای از مستشرقان با نشانه گرفتن انگشت اتهام به ساحت مقدس رسول خدا، سر ازدواج ها را در علاقه و میل شدید جنسی و غریزه شهوترانی و کامجویی جستجو کرده اند.

اما با تحلیلی تاریخی و با تکیه بر متون سیره و روایات، می توان به راز تعدد ازواج پیامبر(ص) پرداخت تا هم پاسخی به اتهام باشد و هم درسی برای پیروان آن الگوی راستین؛ آنان که می خواهند با شاگردی در مکتب رسول خدا(ص) و خوشه چینی از سیره نورانی او، درس زندگی والای انسانی و تشکیل خانواده ای اسلامی و پدید آوردن نهادی سراسر فضیلت و کرامت و اخلاقی را بیاموزند.

ازدواج غیابی پیامبر با رَمَله بنت ابی سفیان شاهدی بر این مدعاست.
رَمَله دختر ابوسفیانی سردار مشرکان مکه و سردمدار دشمنان پیامبر بود. وی که پیش از بعثت و در عصر جاهلیت متولد شده بود، با عبیدالله بن جحش ازدواج کرد. این زن و شوهر با دعوت پیامبر(ص) اسلام آوردند و با یکدیگر به حبشه مهاجرت کردند ولی شوهر در دیار غربت مرتد شد و به آیین مسیحیت گروید. رَمَله در دیار غربت با انبوهی از مشکلات رو در رو گردید. از یک سو دشمن (پدر و قبیله او) و هجرت، به سبب ترس از آزار دشمن، از سوی دیگر دوری از وطن و از همه اندوهناک تر، ارتداد شوهر در دیار غربت.

در این حال پیامبر نامه ای برای نجاشی حاکم حبشه فرستاد و از او خواست که رمله را برای ایشان خواستگاری کند؛ بدین وسیله باری گران از اندوه های فراوان ام حبیبه با این بشارت برداشته شد. وقتی ابوسفیان خبر این وصلت را شنید، گفت: این بزرگ مرد (پیامبر) را نمی توان به خاک سایید!

پس از فتح خیبر، رَمَله به اتفاق جعفر بن ابی طالب و سایر مهاجران حبشه، به مدینه آمد و بر بیت پیامبر وارد شد. علاقه رمله به رسول اعظم(ص) تا آن حد بود که فرش پیامبر را از زیر پای پدر خویش، رئیس مشرکان مکه، ابوسفیان کشید.

به دستور الهی پس از پیامبر ملازم بیت خویش بود و در هیچ یک از فتنه های پس از ارتحال حضرت دخالت نکرد تا اینکه در سال 44 هجری درگذشت و در بقیع به خاک سپرده شد.

نکات اساسی ازدواج با ام حبیبه

ازدواج غیابی؛ سنت یا بدعت!؟ از قبیله قریش، دشمن نامی پیامبر(ص) و دختر سردمدار مشرکان مکه بود که به اسلام گروید و برای حفظ ایمان خود، به حبشه مهاجرت کرد.

ازدواج غیابی؛ سنت یا بدعت!؟ در حبشه شوهر مسلمان او مرتد شد و میان انبوهی از مشکلات و مصایب قرار گرفت.
ازدواج غیابی؛ سنت یا بدعت!؟ پیامبر با ازدواج غیابی وی در حبشه، در سال هفتم هجری، تمامی اندوه های او را زدودند و وی به عنوان ام المؤمنین مهاجرت دوم خود را به مدینه آغاز کرد.
ازدواج غیابی؛ سنت یا بدعت!؟ آثار سیاسی این ازدواج را می توان از عکس العمل ابوسفیان دریافت.
ازدواج غیابی؛ سنت یا بدعت!؟ ام حبیبه زنی وفادار و بسیار علاقه مند به پیامبر بود و هرگز روی خوش به ابوسفیان، پدر مشرک خویش نشان نداد. پس از پیامبر نیز در برافروختن آتش فتنه مشارکت نداشت.
ازدواج غیابی؛ سنت یا بدعت!؟ از پیامبر فرزندی نداشته است.

حقایق تاریخی و مستندات برگرفته از سیره، شاهد است که تعدد ازواج پیامبر، ریشه در ایثار، خُلق عظیم و فرمانبرداری آن وجود بزرگ از دستورهای الهی، همراه با خردگرایی، آگاهی و سیاستمداری حضرت از یک سو و عدالت مَثَل زدنی ایشان از سوی دیگر دارد. هرگز انسان های عافیت طلب که در اندیشه زندگی راحت و آسوده می باشند و به آرمان ها و اهداف والای انسانی و الهی نمی اندیشند، آمادگی این قبیل تکالیف سخت و طاقت فرسا و جانکاه را نخواهند داشت.


تاریخ درج: 1394/10/14
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله ازدواج غیابی پیامبر از مجموع 0 امتیاز