استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

جهیزیه با لیست دویست قلمی

جهیزیه با لیست دویست قلمی

به گزارش دوشیزه از اصفهان امروز ؛ زمانی که آهنگ عروسی نواخته می‏ شود نخستین فکری که به ذهن خانواده عروس می‏ آید تهیه جهیزیه است و آن وقت لیست‏ های مختلف دور عروس خانم را می‏ گیرد که از مگس ‏کش گرفته تا یخچال‏ ساید‏بای‏ ساید در آن نوشته ‏شده و هیچ چیزی از قلم نیفتاده است.







خرید جهیزیه یکی از پراسترس‌ترین بخش‌های ازدواج است به‌ویژه در اصفهان که برای بسیاری از خانواده‌ها، جهیزیه به‌عنوان شأن و منزلت عروس تعریف‌شده و اقوام عروس و داماد در جهت مقایسه جهیزیه فلان دختر فامیل با دیگر دختر فامیل از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند! چه‌بسا که معیار بسیاری از خانواده‌ها برای انتخاب دختر، جهیزیه اوست. چشم و هم‌چشمی در اصفهان برای خرید جهیزیه بیداد می‌کند و این رفتارها باعث تنش و اضطراب می‌شود. استرس و سردرگمی برای خرید جنس و ست کردن وسایل با یکدیگر نیز یکی دیگر از معضلات خرید جهیزیه است.
جنبه استرس تهیه جهیزیه را که کنار بگذاریم وضعیت دشوار اقتصادی و فشاری که به خانواده‌ها وارد می‌شود نیز قابل‌بررسی است. متأسفانه هیچ تسهیلات مفیدی نیز به خانواده‌ها ارائه نمی‌شود. از طرفی نیز اجناس موجود در بازار اصفهان از تنوع چندانی برخوردار نیستند و در ازای پولی که می‌دهیم حتی اگر زیاد باشد بازهم جنس باکیفیت و مرغوبی خریداری نمی‌شود. بازار پر است از جنس‌های تقلبی و چینی! به بازار که مراجعه می‌کنی حتی اگر پول زیادی هم برای یک جنش پرداخت کنی بازهم جنس مرغوبی را نگرفته‌ای چون بسیار از اجناس موجود در بازار چینی هستند. رنگ‌بندی‌ها و طرح‌ها هم چندان چنگی به دل نمی‌زنند و قیمت‌ها هم که از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت است.
خانواده‌ها مجبورند برای خرید جهیزیه دخترشان هرچه پس‌انداز دارند را خرج کنند و حتی خیلی وقت‌ها کار به فروش ملک و دارایی‌های دیگر خانواده می‌رسد اما حاضر نیستند این هزینه‌ای را که برای جهیزیه می‌کنند به عروس و داماد بدهند تا بتوانند از آن برای نیازهای دیگرشان ازجمله خرید خانه استفاده کنند. اوایل ازدواج، خانه‌ها کوچک و اغلب مستأجر هستند اما با این حال حتماً میز ناهارخوری و بوفه‌های بزرگ و لوازم بزرگ دیگری هم با جهیزیه به این خانه کوچک آورده می‌شوند که میز ناهارخوری یک هفته بعد از عروسی راهی انباری می‌شود و بوفه‌های بزرگ هم بعد از دو سال فروخته می‌شوند. در مراسم جهازبران، فامیل داماد و خود اقوام عروس به‌دقت جهیزیه را بازدید و بررسی می‌کنند. در کابینت‌ها هم باز است تا حساب تعداد قاشق و چنگال را هم داشته باشند و بعد هم که مقایسه کردن این جهیزیه با جهیزیه فلان دختر فامیل شروع می‌شود و بعد هم که از نگاهشان می‌شود فهمید که بازهم یک‌چیزهایی کم است!
لیست جهیزیه حدود 200 قلم است که شاید 50 قلم آن اصلاً استفاده نمی‌شود اما حتماً باید در جهیزیه باشد وگرنه به زبان آورده می‌شود که فلان وسیله نبود. و این می‌شود که خرید جهیزیه که باید باذوق و شوق باشد با نگرانی و بی هیجانی به خرید آن ادامه می‌دهیم. کاش فرهنگ جامعه به سمت ارزش‌های انسانی و والا سوق داده شود و نه ارزش‌های مادی.
 




تاریخ درج: 1395/04/14
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:
 

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله جهیزیه با لیست دویست قلمی از مجموع 0 امتیاز