استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

پيشنهاد ويژه براي برگزاري آسان ازدواج

پيشنهاد ويژه براي برگزاري آسان ازدواج
دوشیزه به نقل از همشهری : شروع تازه! این یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاقات زندگی هر فرد است.

ازدواج يكي از آن موقعيت‌هايي است كه صادقانه بايد بگوييم هركدام از ما سال‌ها درباره‌اش خيالپردازي كرده‌ايم اما حالا درست موقع بزنگاه بايد نشان بدهيم كه در اين وادي انرژي‌بر و نسبتا استرس‌آور، چند مرده حلاجيم. همه‌ آدم‌ها خيال‌ها و برنامه‌هايي براي اين اتفاق بزرگ زندگي‌شان دارند




اما واقعيت اين است كه همه در «اكنون» زندگي مي‌كنيم و بايد شرايط حال را براي مديريت و برنامه‌ريزي در اولويت قرار دهيم. در روزهايي كه گلفروشي‌ها و شيريني‌فروشي‌هاي شهرمان رنگ و بوي جشن و عروسي گرفته و حسابي بازارشان رونق دارد بياييد كمي به بساط پايبندي به رسم‌ و رسوم كه بعضا نمي‌دانيم چرا بايد اجرايشان كنيم فكر كنيم. رسم و رسوم در خانواده‌ها و طايفه‌ها و شهرهاي مختلف متفاوت است و گاه هيچ مبنايي براي بودن يا نبودن آنها وجود ندارد! يادتان باشد انصاف و دل خوش، رسم ثابت تمام روزگاران و تمام خانواده‌هاست، بهتر است قبل از هرچيز به آن پايبند باشيم. در اين صفحه برايتان چند پيشنهاد ويژه براي برگزاري آسان و كم‌هزينه جشن‌هاي زوج‌هاي جوان داريم.

میزو صندلی مجالس

فرهنگي به‌نام خريد كردن

شايد خيلي از دخترها و پسرها در اين روزهاي عيد و شادي عقد كرده‌اند اما هنوز به خانه خودشان نرفته‌اند. آنها احتمالا الان در تكاپوي خريد قبل از عروسي به‌سرمي‌برند. معمولا مرسوم است كه در شب‌هاي عيد يا شب‌هاي مهمي از سال، براي عروس يا داماد هديه مي‌برند. شايد شما هم در همين روزهاي منتهي به زمستان، در شب يلدا طَبَق‌ها و گاري‌هاي نمادين ميوه را كه به‌عنوان هديه شب چله عروس‌‌خانم به اين خانه و آن خانه مي‌بردند را ديده باشيد. انواع و اقسام پارچه‌هاي پشمي و لباس زمستانه كه هر كه نداند گمان مي‌كند زمستاني عجيب سرد و سخت و چه‌بسا قحطي در پيش است و تا مي‌توان بايد البسه گرم براي عروس تهيه كرد؛ طبق‌ها و گاري‌ها و سيني‌هاي نماديني كه پر است از ميوه‌هاي تزئين شده و خردشده‌اي كه تنها براي چند ساعت جلوي چشم قرار مي‌گيرند و سپس حواله سطل آشغال مي‌شوند. حتما هديه دادن خوشايند است و حتما پايبندي به برخي رسوم هم زيباست. اما يادمان باشد ما بايد عاقلانه و با فرهنگ زندگي كنيم. اگر قرار است براي عروس يا دامادتان هديه‌اي بخريد، آن را فارغ از چشم و هم‌چشمي‌هاي اطرافيان انتخاب كنيد. بهتر است اول از همه بدانيد يا از طرف خود عروس يا داماد، جويا شويد كه در حال حاضر به چه‌چيزي احتياج دارند تا همان كالا را برايشان هديه ببريد. ديگر كمتر عروس و دامادي همراه با جمعي از اعضاي خانواده راهي بازار بزرگ مي‌شوند اما اگر شما چنين رسمي داريد، بهتر است در خريدها و با مشورت همسر، فقط موارد ضروري را خريداري كنيد. بهتر است اين خريدها را در فضايي دونفره و فارغ از شلوغي و همهمه‌ فكري اطرافيان انجام دهيد. اصلا لازم نيست تمام لوازمي كه مشهور است! براي طرفين مي‌خرند را بخريد؛ مثلا اگر اخيرا ساعت يا عطر خريده‌ايد يا آن را به‌عنوان هديه دريافت كرده‌ايد ديگر از خريد آن در زمره خريدهاي عروسي صرف‌نظر كرده و هزينه آن را براي كار ديگري صرف كنيد. يادتان باشد اين آخرين خريد عمرتان نيست و اين شما 2 نفر هستيد كه قرار است سال‌ها با هم زندگي كنيد و لذت خريد كردن را هم در كنار ساير خوشي‌هاي زندگي‌تان بچشيد. از حرص‌زدن، نقشه كشيدن براي جيب طرف مقابل يا بحث كردن بر سر خريد كالايي با همسرتان خودداري كنيد زيرا فراموشكارترين آدم‌ها هم اين مباحث را هميشه به‌خاطر خواهند داشت.

تزئین کیک عروسی

جاهاز برون
معمولا در بيشتر نقاط ايران رسم است كه دخترها يا به‌عبارتي خانواده دختر هزينه وسايل اوليه زندگي را تقبل مي‌كنند و البته هم كه كلي حرص و جوش مي‌خورند تا همه‌‌چيز سرجايش باشد. براي خريد جهاز هم مانند خريد‌هاي ديگرتان معقولانه فكر كنيد. اگر مي‌شود، مقداري از اين خريد را با خانواده داماد تقسيم كنيد و بخشي از آن را به‌عهده آنها بگذاريد. براي خريد جزئيات و لوازم آشپزخانه هم تنها لوازم ضروري زندگي را بخريد. خريد انواع و اقسام آ‌بميوه‌گيري و سرخكن و چرخگوشت ممكن است تا سال‌ها اصلا به كارتان نيايد. بايد از خودتان بپرسيد كه من هر‌ماه از قصابي گوشت مي‌خرم و آن را چرخ مي‌كنم؟ اگر جوابتان مثبت است، به خريد چرخگوشت فكر كنيد اگرنه، آن را از ليست‌تان خط بزنيد. گاهي خريد يك دستگاه چندكاره گزينه مناسب‌تري است زيرا، هم تنها يك‌بار هزينه آن را پرداخت كرده‌ايد و هم فضاي كمتري را در آشپزخانه‌تان اشغال مي‌كند. خريد انواع سبدها و آبكش‌ها و ظروف شيشه‌اي و پيركس شايد خوشايند باشد اما بهتر است بدانيد كه حجم فراواني از كابينت‌هايتان را مي‌گيرند و هربار تنها زحمت چيدن و نظافت آنها به‌دوش‌تان است. تنها همان چيزي را كه مي‌خواهيد بخريد و زير بار پيشنهادهاي فروشندگان و خريد كلي يكسري كالا باهم نرويد. يك آبكش بزرگ و يك آبكش كوچك تا سال‌ها كار آب‌كشيدن انواع برنج و ميوه و سبزيجات را به‌خوبي برايتان ايفا مي‌كند و نيازي به ساير سايزهاي آن نداريد. براي خريد انواع لوازم برقي مانند يخچال و لباسشويي، غير از هزينه و كيفيت آن، آنها را براساس فضاي خانه‌تان و نوع كاربردي كه مي‌خواهيد برايتان داشته باشد انتخاب كنيد. شايد شما هيچ‌وقت از گزينه بخارشوي در ماشين لباسشويي استفاده نكنيد اما اين گزينه در بعضي از ماشين‌هاي لباسشويي تا يك‌ميليون تومان هم هزينه دستگاه را بالاتر مي‌برد. اگر زياد اهل پخت‌وپز در فر نيستيد، مي‌توانيد از يك گاز روميزي يا گاز 3 شعله استفاده كنيد. در هرحال لوازم بزرگ را زماني خريداري كنيد كه خانه مورد نظرتان را انتخاب كرده‌ايد، در اين‌صورت لازم نيست چندبار هزينه ماشين حمل بار و كارگر را پرداخت كنيد. مهم اين است كه شما وسايل را براساس نيازهايتان انتخاب كنيد و سليقه شخصي‌تان را در چيدمان آن به‌كار ببريد. حتما چند گلدان سبز براي خانه بخريد و مراقبش باشيد. البته كه شما قبل از هرچيزي بايد مراقب همسرتان باشيد و بدانيد كه آرامش او در اين دنيا بيش از هرچيز مي‌ارزد. اگر تا چيدمان خانه و رفتن به آن فرصت داريد، دوختن چند تكه روميزي يا دستمال آشپزخانه، يا گلدوزي و شماره‌دوزي كه اين روزها دوباره بازارش داغ شده، مي‌تواند حسابي خوش‌سليقگي شخصي شما را نشان دهد.

مدل جدید چیدمان میز

ميزها را با سليقه بچينيد

اگر روي ميزهاي پذيرايي خالي است براي روي ميزها از گل و شمع استفاده كنيد. مي‌توانيد داخل يك كاسه يكبار مصرف را با مقداري اسفنج پر كنيد و درون اسفنج را با شاخه‌هاي سبز تزئيني و شويدي‌ها و گل‌هاي ريزي كه معمولا گلفروش‌ها براي حجم دادن به فضاي سبدهاي گل از آن استفاده مي‌كنند پركنيد. يك شمع داخل اسفنج فرو كنيد. چند شاخه گل كوتاه را هم بر بخش پاياني در ميان شاخه‌ها بگذاريد. اگر ميز‌ها و صندلي‌ها را كرايه كرده‌ايد حتما براي آنها روميزي هم انتخاب كنيد تا جلوه زيباتري داشته باشند.

نورپردازی مجالس

يك عصرانه دور همي

شما مي‌توانيد براي مهماني يا جشن‌تان، مهمان‌ها را به يك وعده عصرانه دعوت كنيد. براي مهماني عصرانه از كافي‌هاي آماده گرفته تا نوشيدني و شيريني و ميوه تهيه كنيد و آن را روي يك ميز اصلي يا روي هر ميز جلوي مهمان‌ها بگذاريد. اگر براي مراسم‌تان مي‌خواهيد كيكي داشته باشيد، كيك را هم در پايان مراسم به مهمان‌ها تعارف كنيد. كمي خوش‌سليقگي در انتخاب ميوه و نوشيدني مي‌تواند مهماني عصرانه‌تان را متفاوت كند. مي‌توانيد روي ميز اصلي انواع و اقسام دمنوش‌هاي رنگ و وارنگ مانند گل‌گاوزبان، چاي سبز، چاي ترش و چاي‌هاي طعم‌دار ديگر را قرار دهيد تا هركس بنابر ميلش يكي از آنها را براي نوشيدن انتخاب كند.

اين حياط و اون حياط، مي‌پاشند نقل و نبات؟!
اگر براي برگزاري يك جشن عقد يا مراسم نامزدي هنوز به جمع‌بندي قطعي نرسيده‌ايد، اول از همه بايد مشخص كنيد كه مي‌خواهيد چطور جشني را برگزار كنيد؟ مي‌خواهيد يك مراسم خصوصي با حضور اعضاي بزرگ‌تر فاميل را در دفترخانه با يك سفره عقد جمع‌وجور انتخاب كنيد يا نه، جمعي از فاميل و دوستان و آشنايان هم در مراسم‌تان حضور داشته باشند؟ ليستي از افرادي كه مي‌خواهيد در مجلس‌تان حضور داشته باشند را تهيه كنيد. حالا اگر جيب‌تان براي برگزاري مجلس در يك تالار قد نمي‌دهد يا پول داريد ولي، آنقدر معقول فكر مي‌كنيد كه نمي‌خواهيد همه آن را در يك شب خرج آتش‌بازي و گل‌آرايي و شمع‌آرايي سالن و تالار كنيد، بايد دنبال يك فضا براي برگزاري جشن‌تان باشيد. اول از همه فضاهايي را كه در اطرافتان در خانه خود يا همسر، يا بزرگ‌ترهاي فاميل وجود دارد بررسي كنيد. پاركينگ‌ها معمولا فضاي خوبي براي برگزاري مهماني هستند. كافي است چند دست ميز و صندلي كرايه و فضاي آنجا را تزئين كنيد. البته در بهار و تابستان هم مي‌توانيد اين مهماني را در حياط يا پشت‌بام برگزار كنيد و يك مهماني دلچسب را با كمترين هزينه برگزار كنيد. براي چيدن يك ميز يا سفره عقد حتما خودتان دست به‌كار شويد و از قبل هم براي آن برنامه‌ريزي داشته باشيد. جزئيات سفره يا اجزاي تزئيني ميزها را از قبل تهيه كنيد. براي پايين آمدن هزينه‌ها حتما سري به بازار گل اصلي شهرتان بزنيد. در بازار گل منطقه شهيد محلاتي كه همه جور تزئيناتي را پيدا خواهيد كرد و مي‌توانيد تمام وسايلي را كه احتياج داريد در آنجا پيدا كنيد. گل‌هاي طبيعي را در بازار گل مي‌توانيد با يك‌دهم قيمت بخريد. يادتان باشد يك دسته گل رز يا مجموعه‌اي از گل‌هاي خوش‌آب‌و‌رنگ وحشي را هم براي دسته گل عروس‌خانم تهيه كنيد. تور و مرواريد و انواع و اقسام نوارهاي تزئيني را هم مي‌توانيد از غرفه‌هاي بازارچه تهيه كنيد. براي برگزاري مراسم هم از اطرافيانتان كمك بخواهيد. آنها مي‌توانند اين خريدها را برايتان انجام دهند و شما فقط نظارت كلي بر كارها داشته باشيد.

کارت عروسی مدل جدید

شام ساده عقدكنان
اگر اصرار داريد كه در اين جشن با شام از مهمانانتان پذيرايي كنيد هم راه‌هايي وجود دارد تا هزينه‌ها را پايين بياوريد. تعداد مهمان‌ها و بچه‌ها را مشخص كنيد. لازم نيست بيشتر از تعداد افراد غذا بگيريد زيرا در هيچ مهماني‌اي اگر به تعداد افراد غذا تهيه شده باشد، غذا كم نمي‌آيد و تنها زحمت جمع كردن باقيمانده غذاها و بسته‌بندي آنها در پايان شب برعهده‌تان مي‌ماند. بهتر است براي مراسمي بيش از 20نفر، تهيه غذا را به‌عهده ديگران بگذاريد يا غذا را از يك رستوران و كترينگ سفارش بدهيد و يا از يك كدبانوي خوش‌سليقه كه قبلا امتحان دستپختش را براي شما پس داده بخواهيد تا زحمت اين كار را بكشد. اما در هرحال چيزهايي از ميز شام هم هست كه شما مي‌توانيد آنها را از قبل تهيه كنيد و مقدار قابل ملاحظه‌اي از هزينه را پايين بياوريد. براي سفارش غذا تنها يك غذا مانند جوجه كباب و برنج سفيد را به بيرون سفارش بدهيد. شما مي‌توانيد يك خورش اصلي مانند فسنجان يا قورمه سبزي را از روز قبل درست كنيد و در شب مهماني فقط آن را گرم كنيد و روي سفره بگذاريد. درست كردن مقداري كشك‌بادمجان هم كار وقت‌گيري نيست و مي‌توانيد خودتان آن را تهيه كنيد. براي 50نفر مهمان كافي است 5ديس كشك‌بادمجان درست كنيد و حتما هم باب طبع مهمانانتان مي‌شود. يك يا 2 دسر ساده را كه زحمتي برايتان ندارد انتخاب و آن را هم از قبل تهيه كنيد. اما يادتان باشد دسرهايي را انتخاب كنيد كه در ظرف خودشان سرو مي‌شوند؛ به‌هيچ‌وجه پاي قالب ژله و برگرداندن آن را به ميان نكشيد چون استرس‌تان را زياد مي‌كند و ممكن است خراب شود و شما در آن زمان اصلا فرصت تزئين‌كردن ظرف دسر را هم نداريد.

آهنگ عروسی

يك كارت عروسي منحصر به فرد بسازيد
اگر از دسته علاقه‌مندان به فتوشاب و برنامه‌هايي مانند آن هستيد، مي‌توانيد كارت‌تان را خودتان طراحي كنيد و تنها هزينه چاپ آن را بپردازيد. البته هزينه كاغذ و مقوا يا درصورت نياز پاكت را هم بايد محاسبه كنيد. ممكن است استفاده از اين روش لزوما ارزان‌تر نباشد. اما ذوق و سليقه شما را نشان مي‌دهد.. براي تزئين يا ساخت ساده يك كارت عروسي مي‌توانيد از انواع تور، روبان، دانتل، گل‌هاي خشك و حتي شاخه و برگ درختان و انواع استيكرهاي تزئيني و مرواريد استفاده كنيد. ابتدا يك نمونه از كارت‌ موردنظرتان را در خانه با كاغذ معمولي تهيه كنيد و سپس در تهران به خيابان ظهيرالدوله و در شهرتان به راسته‌اي كه مركز پخش كاغذ و مقواست برويد و رنگ مورد نظر مقوايتان را آنجا انتخاب كنيد. انتخاب كاغذ با زمينه روشن اما مقداري رنگ ملايم بسيار مناسب است. قيمت مقواها نسبت به گرم و وزن‌شان بالا و پايين مي‌شود و تاخوردن و برش آن هم در گرم‌هاي بالا مهارت بيشتري مي‌خواهد. بعد از اينكه مقواي مورد نظرتان را انتخاب كرديد، در همان حوالي برش مورد نظرتان را در يك مغازه كه دستگاه برش دارد انجام بدهيد. قبل از اينكه متن را درون كارت‌ها چاپ كنيد به‌هيچ وجه آنها را تا نكنيد. مي‌توانيد متن داخل كارت‌ها را با دستگاه پرينتر خانگي چاپ كنيد يا آن بخش را هم به چاپخانه‌اي در همان محدوده بسپاريد و يادتان باشد يك‌بار ديگر هم در لحظات آخر متن داخل كارت را بخوانيد تا هيچ غلطي نداشته باشد. بعد از اينكه خيالتان از بابت متن راحت شد، كار تزئين روي كارت و پاكت را شروع كنيد. براي اين‌كار مي‌توانيد از يك نوار توري ساده ارزان قيمت، چند دانه مرواريد و يكي‌دو گل كاغذي با رنگ گل‌هاي زيبا استفاده كنيد. تمام اين اجزا را با كمك چسب مايع روي كارت بچسبانيد. ابتدا تور و بعد گل‌ها را دركنار هم و سپس مرواريد‌ها را با فاصله روي تور‌ها جاگذاري كنيد. براي روي كارت هم مي‌توانيد از يك برچسب دستنويس يا استيكر استفاده كنيد. متفاوت بودن كارت عروسي و مهم‌تر از آن ساختِ دست شما بودن از كارت‌تان يك يادگاري مي‌سازد كه حتما دريافت‌كنندگانش تا سال‌ها آن را لاي آلبوم‌شان به يادگار نگه مي‌دارند.



تاریخ درج: 1394/10/08
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید:

امتیاز دهی به این مقاله

شما هم نظر دهید

امتیاز کاربران به مقاله پيشنهاد ويژه براي برگزاري آسان ازدواج از مجموع 0 امتیاز