استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

بازار خریدکارت عقد و عروسی به کما رفت

بازار خریدکارت عقد و عروسی به کما رفت

به گزارش دوشیزه به نقل از اصفهان امروز: مرد میان‌سال با دقت مشغول خواندن متن کارت دعوت عقد دخترش برای پنج‌شنبه این هفته است. فروشنده می‌گوید که برود و ساعت یک بیاید.

منصور هادیان که فروشگاهش در خیابان حافظ است، می‌گوید که بازار کارت دعوت فصلی است و در ایام ماه‌های محرم و صفر، ماه رمضان و ایام فاطمیه که جشنی برگزار نمی‌شود بازار کساد است و حالا که فصل عروسی است، خوب است. البته این را هم اضافه می‌کند که این خوب بودن بازار در مقایسه با سال‌های گذشته که بسیار بیشتر از این دوسه‌ساله اخیر جشن‌های عقد و عروسی برپا می‌شد چندان خوب نیست.



تعداد مشتری‌هایی که در فصل عروسی هرروز به مغازه هادیان، می‌آیند و سفارش کارت می‌دهند سه یا چهار مورد بیشتر نیست، بعضی روزها نیز هیچ مشتری، در مغازه را باز نمی‌کند تا سفارش کارت بدهد.او که تنوع کارت در مغازه‌اش زیاد است، می‌گوید که در کل کارت‌هایش شش دسته‌اند؛ آبرنگی، طرح لیلی و مجنون، چوبی، اکلیلی، زیر ضخیم و کارت‌های فانتزی. مشتری‌های او بیشتر کارت آبرنگی سفارش می‌دهند. کارت‌های فروشگاه او از 150 تومان تا 3000 تومان هستند. هادیان، در این 7، 8 ساله که در این شغل مشغول است متوجه شده که مشتری‌ها هرسال سخت پسندتر می‌شوند.
او می‌گوید بعضی‌ها برای یک کارت دعوت که چیز مهمی نیست خود را خسته می‌کنند؛ کارتی که نیم ساعت بعدازاینکه به دست فامیل و دوست و آشنا رسید، پاره شده و در سطل بازیافت ریخته می‌شود.
تجربه سال‌ها مواجه‌شدن با عروس و دامادهای مختلفی که برای سفارش کارت جشن عقد یا عروسی‌شان می‌آیند کوله باری از تحلیل‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی را نصیب فروشندگان این شغل کرده است. هادیان می‌گوید: «از روی انتخاب کارت هم می‌شود فهمید که این زن و شوهر جوان تفاهم دارند یا نه. بعضی‌ها هیچ احترامی به نظر طرف مقابل نمی‌گذارند و بعضی‌ها نیز تنها نظر طرف مقابل را می‌پذیرند، برخی هم با تفاهم کارتشان را انتخاب می‌کنند.»
البته تفاهم در انتخاب کارت در دوران عقد بیشتر است و در سفارش برای کارت عروسی است که مخالفت‌ها بیشتر دیده می‌شود. شاکری، فروشنده دیگری که در خیابان حافظ نیز شاهد بحث‌ها و تفاهم‌ها در انتخاب کارت بوده است، می‌گوید که در دوران عقد، رودربایستی دختر و پسر باهم بیشتر است اما برای عروسی، کار بعضی از مشتری‌ها به بحث کشیده می‌شود. او می‌گوید: «همین چند شب پیش، عروس و دامادی برای سفارش کارت آمدند، هر کارتی که عروس خانم انتخاب می‌کرد داماد ایرادی می‌گرفت. آخر سرهم، عروس قهر کرد و از مغازه بیرون رفت.»
شاکری که در کار تولید فرش بوده و به خاطر بازار بد آن کار، تحت تأثیر شرایط اقتصادی به کار کارت دعوت فروشی روی آورده، شیفته کار تولیدی است و می‌گوید که کار تولید، چیز دیگری است و اینکه بالاخره دیر یا زود، دوباره از این کار بیرون می‌آید.
او که دیروز سه مشتری داشته و امروز تا ساعت 11 صبح هیچ مشتری، در مغازه‌اش را باز نکرده می‌گوید که این کار هم مثل کارهای دیگر وابسته به وضعیت اقتصادی و جیب مردم است. شرایط بد اقتصادی باعث شده، جشن‌های عقد و عروسی نسبت به سال‌های قبل کمتر شود، چنانکه مردم حتی در مورد چیز کوچکی مثل کارت عروسی هم سعی می‌کنند، صرفه‌جویی کنند، مثل مهمان‌ها را تلفنی دعوت می‌کنند و کارت چاپ نمی‌کنند یا تعداد کارت‌ها را کم می‌کنند. از کارت‌های 100 تومانی تا 4000 تومانی در مغازه او دیده می‌شود.
شاکری نیز با توجه به مشتری‌های جوانی که تازه می‌خواهند زیر یک سقف بروند وزندگی مشترکشان را شروع کنند می‌گوید که قبلا عروس و دامادها، نسبت به عروس و دامادهای امروزی، روراست‌تر و صاف‌وصادق تر بودند.
شهرام باقری، نیز که 30 سال در کار چاپ است، اوضاع بازار را بسیار بد و بی‌مشتری می‌داند و می‌گوید: «ما کارمان بیشتر چاپ است و کارت دعوت عقد و عروسی بخش کوچکی از کارمان است اما آن‌هایی که کارشان، کارت عروسی است بیچاره شده‌اند، به‌جز چند مغازه که ویترین خوبی دارند.»
او به خاطر می‌آورد که در سال‌های ابتدایی کارش، تعداد کارت دعوت‌ها 400 و 500 تا بود اما حالا دست بالا 100 کارت دعوت سفارش داده می‌شود و حدود 80 درصد نیز زیر 100 کارت، در حدود 70، 80 کارت سفارش می‌دهند.
باقری به اصطلاح زیادشدن دست در این شغل را نیز یکی از عوامل دیگر کسادی آن می‌داند و می‌گوید: «تا 15 سال پیش از روستاهای اطراف اصفهان به خیابان حافظ و مغازه ما می‌آمدند و کارت سفارش می‌دادند اما حالا دیگر همه‌جا به‌راحتی می‌توان کارت سفارش داد.»
کپی‌برداری در طرح‌های کارت عقد و عروسی نیز کار رایجی است چنانکه فعالان این شغل می‌گویند که اصفهانی‌ها از تهرانی‌ها کپی می‌کنند و تهرانی‌ها از جُنگ های کارت دعوت خارجی اما در کل گرایش به طرح‌های ساده آبرنگی که البته ارزان‌تر هم هستند بیشتر است.

تاریخ درج: 1395/04/14
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید: