استان: شهرستان: منطقه:
خدمات و تشریفات عروسی:

زیاده‌روی از مرحله خواستگاری تا عروسی

زیاده‌روی از مرحله خواستگاری تا عروسی

به گزارش دوشیزه به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری میزان، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به مباحث اخلاقی در زمینه اسراف اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید اسراف‌کاران اهل دوزخ هستند، این افراد علاوه بر آخرت، در دنیا نیز در آتش هستند و انسان‌های اسراف کار روح آرامی ندارند.


وی خاطرنشان کرد: کسانی هستند که زندگی ساده‌ای و روح آرامی دارند، ولی فرد اسراف‌کار آرامشی در زندگی ندارد.

این مرجع تقلید با اشاره به نگاهی به مسئله اسراف در موضوع ازدواج جوانان گفت: امروز عده‌ای از جوانان در سن ازدواج هستند ولی نمی‌توانند ازدواج کنند و ازدواج در برابر آنها به گردنه صعب‌العبور تبدیل شده که به آسانی نمی‌توانند از آن عبور کنند، زیرا اسراف و زیاده‌روی از مرحله خواستگاری تا عروسی وجود دارد.





وی خاطرنشان کرد: شرایط سنگین برای دختر و پسر از مرحله خواستگاری شروع می‌شود، در قرآن آمده ازدواج مایه آرامش است، شرایط مملو از اوهام و خیالات در خواستگاری وجود دارد و در جهیزیه نیز وسائلی تهیه می‌کنند که تا پایان عمر به آنها نیازی ندارند، ضرورتی ندارد جهیزیه‌های سنگین برای زوج‌ها تهیه شود،‌ حتی در برخی موارد در زمینه خمس آنها سئوال می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی مهریه‌های سنگین را از موارد دیگر اسراف ذکر کرد و افزود: برخی اوقات مهریه‌هایی مطابق با سال تولد دختر تعیین می‌کنند، مهریه باید به جای عند المطالبه، عندالقدرت و الاستطاعه باشد، در گذشته می‌گفتند مهریه بالا جلوی طلاق را می‌گیرد، در حالی که مهریه بالا راه طلاق را باز می‌کند، بنابراین مهریه بالا سبب بدبختی بوده و مهریه و جهیزیه ساده سبب خوشبختی است.

وی ادامه داد: نباید برای اینگونه امور جوانان را زندانی کرد، زیرا زندانی برای کسی است که بدهی را می‌تواند بدهد، ولی پرداخت نکند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مراسم جشن عقد و عروسی گفت: هزینه هتل‌ها و تالارها بالا است، شب عروسی باید بهترین شب زندگانی زوج‌ها باشد ولی برخی اوقات تلخ‌ترین شب می‌شود،این سئوالات مطرح می‌شود که آیا تشریفات به اندازه لازم بود، آیا فرد می‌تواند اقساط وام‌های دریافت شده برای این مراسم را بپردازد، بنابراین این تشریفات سبب بدبختی و بیچارگی است.

وی با اشاره به زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: امیر مومنان(ع) از پیامبر اکرم(ص) برای فروختن زره اجازه گرفت، پیامبر اکرم(ص) هزینه آن را به سه بخش بوی خوش، جهیزیه و مراسم جشن عروسی تقسیم کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: کسانی که عقد ایشان در آسمان‌ها خوانده شد و برترین بانو و مرد جهان پس از پیامبر اکرم(ص) دارای چنین مراسم ساده‌ای بودند، بیایید از اسراف خودداری کنید تا جوانان خوشبخت شوند.

تاریخ درج: 1395/04/17
به اشتراک بگذارید: Google اشتراک در فیس بوک twitter Pinterest

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید: